Manus X Machina.

La Exposición Manus X Machina Fashion in an age of technology en el Met de Nueva York con ayuda de el Costume Institute explora cómo los diseñadores de moda se reconcilian con lo hecho a mano y lo hecho a maquina en la creación de alta costura y de vanguardia listo para el uso.

Con más de 170 conjuntos de principios del siglo 20 hasta la actualidad, la exposición se dirige a la fundación de la alta costura en el siglo 19, cuando se inventó la máquina de coser, y la aparición de una distinción entre la mano (manus) y la máquina (machina) en el inicio de la producción en masa. Se explora esta dicotomía en curso, en el que la mano y la máquina se presentan como herramientas discordantes en el proceso creativo, y cuestiona la relación y las diferencias entre la alta costura y confección.

Yves Saint Laurent (French, 1936–2008) Photo © Nicholas Alan Cope
Yves Saint Laurent (French, 1936–2008)
Photo © Nicholas Alan Cope

El ala que conforma la galería de Robert Lehman , en el primer piso y el nivel del suelo del Museo, se han transformado en un “edificio dentro de un edificio” utilizando mallas blancas. El espacio alberga una serie de estudios de casos en los que se decodifican alta costura y conjuntos listos para el desgaste para revelar su ADN mano/máquina. Un vestido de novia de alta costura 2014 Haute por Karl Lagerfeld para Chanel con un tren de 20 pies ocupa un capullo central, con detalles de sus bordados proyectadas sobre el techo abovedado. El conjunto de buceo de punto, una de las inspiraciones para la exposición, se presenta como un ejemplo superlativo de la confluencia entre la mano y la máquina-hecho-el patrón en el tren fue pintado a mano con pigmentos de oro metálico, impreso a máquina con diamantes de imitación, y bordados a mano con perlas y piedras preciosas.

Karl Lagerfeld (French, born Hamburg, 1938) for House of Chanel (French, founded 1913) Wedding ensemble, autumn/winter 2005–6 haute couture Courtesy of CHANEL Patrimoine Collection Photo © Nicholas Alan Cope
Karl Lagerfeld (French, born Hamburg, 1938) for House of Chanel (French, founded 1913)
Wedding ensemble, autumn/winter 2005–6 haute couture
Courtesy of CHANEL Patrimoine Collection
Photo © Nicholas Alan Cope

+INFO http://www.metmuseum.org

Photo by D Dipasupil/FilmMagic
Photo by D Dipasupil/FilmMagic

 


English Version.

The Costume Institute’s spring 2016 exhibition explores how fashion designers are reconciling the handmade and the machine-made in the creation of haute couture and avant-garde ready-to-wear.

With more than 170 ensembles dating from the early 20th century to the present, the exhibition addresses the founding of the haute couture in the 19th century, when the sewing machine was invented, and the emergence of a distinction between the hand (manus) and the machine (machina) at the onset of mass production. It explores this ongoing dichotomy, in which hand and machine are presented as discordant tools in the creative process, and questions the relationship and distinction between haute couture and ready-to-wear.

Iris van Herpen (Dutch, born 1984) Dress, autumn/winter 2013–14 haute couture Dutch Silicone, cotton The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015 (2016.14) Photo © Nicholas Alan Cope
Iris van Herpen (Dutch, born 1984)
Dress, autumn/winter 2013–14 haute couture
Dutch
Silicone, cotton
The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2015 (2016.14)
Photo © Nicholas Alan Cope

The Robert Lehman Wing galleries, on the Museum’s first floor and ground level, have been transformed into a building-within-a-building using white scrims. The space houses a series of case studies in which haute couture and ready-to-wear ensembles are decoded to reveal their hand/machine DNA. A 2014 haute couture wedding dress by Karl Lagerfeld for Chanel with a 20-foot train occupies a central cocoon, with details of its embroidery projected onto the domed ceiling. The scuba knit ensemble, one of the inspirations for the exhibition, stands as a superlative example of the confluence between the handmade and the machine-made–the pattern on the train was hand-painted with gold metallic pigment, machine-printed with rhinestones, and hand-embroidered with pearls and gemstones.

Issey Miyake (Japanese, born 1938) for Miyake Design Studio (Japanese, founded 1970) "Flying Saucer" dress, spring/summer 1994 Courtesy of The Miyake Issey Foundation Photo © Nicholas Alan Cope
Issey Miyake (Japanese, born 1938) for Miyake Design Studio (Japanese, founded 1970)
“Flying Saucer” dress, spring/summer 1994
Courtesy of The Miyake Issey Foundation
Photo © Nicholas Alan Cope

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